Kungsleden i gympaskor

KUNGSLEDEN I GYMPASKOR Vi har varit sugna på att göra en längre vandring ett tag nu och Kungsleden kändes som en bra början. Ända sedan vi träffade några riktigt rutinerade hikers i USA 2008 så har inställningen varit att det är lättvikt och gympaskor som gäller om man ska gå långa sträckor. Detta verkar vara väldigt ovanligt här i Sverige, givetvis kommer man få gå med blöta fötter ett antal dagar men i längden tror vi att man sparar på kroppen med lätt packning och lätta skor. Det återstår att se.

måndag 30 juli 2012

Dag 8 Njunjes - Stuor Dáhtá 34 km tot: 238 km

Åt frukostgröten i fullt myggskydd innan vi fortsatte leden över Njunjes. Var mycket fin utsikt och när vi kom ner till Aktse hade vi tur med roddbåtarna, 2 på våran sida. Förberedde båten och fick med oss en pratglad kvinna som precis hade missat motorbåtstransporten. Hon bjöd på jättegott renkött och berättade att hon bott ett par dagar hos några samer hon kände. Efter roddturen fortsatte vi genom myggtät björkskog väl uppe på kalfjället igen så blev det bättre. Tänkte först luncha vid Rittak raststugan men det var fullt med folk och träden skymde utsikten så vi fortsatte en liten bit till och fick underbar utsikt över Tjaktjajaure. Efter lunch har vi hållt ganska jämn takt med ett par från Tjeckien och två grabbar, vi gick om dom när dom rastade och dom gick om oss när vi rastade. Har sett flera fjällripor idag, ibland kommer man riktigt nära utan att man själv sett dom och så plötsligt flyger dom iväg precis framför en. Tog en jordnötspaus längst ut på udden vid Portestugan innan vi fortsatte sista  5 km. Hittade en tältplats i skogen ovanför Stuor Dáhtá. Har varit mest molnigt idag sol ibland men varmt i luften iaf men nu när vi sitter i tältet och äter en påse frystorkat till middag så har det börjat duggregna.