Kungsleden i gympaskor

KUNGSLEDEN I GYMPASKOR Vi har varit sugna på att göra en längre vandring ett tag nu och Kungsleden kändes som en bra början. Ända sedan vi träffade några riktigt rutinerade hikers i USA 2008 så har inställningen varit att det är lättvikt och gympaskor som gäller om man ska gå långa sträckor. Detta verkar vara väldigt ovanligt här i Sverige, givetvis kommer man få gå med blöta fötter ett antal dagar men i längden tror vi att man sparar på kroppen med lätt packning och lätta skor. Det återstår att se.

onsdag 25 juli 2012

Dag 3 Tjäktjapasset - Kebenekaise fjällstation 32 km tot: 84 km

Var lite kallt i stugan på morgonen när vi vaknade men snart hade "militären" fått igång elden i kaminen. Åt gröt och fruktsoppa till frukost, gott var det och smidigt att handla längs vägen för havregryn finns ofta att köpa på lösvikt i stugorna. Fortfarande riktigt blåsigt men utsikten söderut i dalen var iaf bra även om topparna var täckta med moln. När vi kom till Sälkastugorna tänkte vi handla men det tog sin tid för dom hade väldiga problem med kassa apparaten, var precis att vi fick handla innan dom stängde butiken. Fortsatte vidare och tog genvägen över höjden in mot Kebenekaise fjällstation. Väl där uppe åt vi pasta med svampsås till lunch. Vi går inte på något strikt tidsschema utan vi stannar och tar rast, äter choklad och luftar fötterna när vi känner för det. Framme vid turiststationen hyrde vi varsin isyxa inför morgondagens toppförsök. Ligger tydligen fortfarande snö där uppe så stegjärn ska inte behövas. Senast jag var här var senare i augusti och då var det bara blankis på toppen. Vi gick några hundra meter tillbaka mot västra leden och satte upp tältet på en välanvänd tältplats med en liten uppbyggd stenmur som vindskydd. Avslutar dagen med lite lösgodis och bokläsning.